Kulturkunderne har meget stor tillid til kulturbranchens håndtering af coronakrisen og er klar til at genoptage deres kulturforbrug.

De danske kulturforbrugere er i stigende grad parate til igen at tage til koncert, på festival, i teatret og på stadion.

Det viser en helt ny undersøgelse blandt 1.774 kulturkunder, der har ekstremt stor tiltro til oplevelses- og eventbranchen – og ekstremt stor lyst til igen at kunne tage del i kulturlivet.

Ifølge undersøgelsen svarer 92 procent af de adspurgte, at de i nogen eller høj grad har tillid til eventbranchen, og på tværs af kulturaktiviteter siger godt 82 procent, at de er klar til at gå ud til arrangementerne, når forsamlingsforbuddet tillader det.

”Undersøgelsen viser os, at kulturgæsterne har tillid til den professionelle måde, arrangørerne har tacklet coronakrisen og de mange restriktioner på. Det er vi ekstremt glade for og stolte over. Vi har gjort os mange vigtige erfaringer undervejs, og fra branchens side kan jeg blot sige, at vi er lige så parate, som vores kunder,” siger Torben Seldrup Danske Koncert- og Kulturhuse, DKK.

 

Markant øget lyst til at komme ud

Undersøgelsen er en opfølgning på en tilsvarende undersøgelse som Billetlugen lavede i september 2020, og i det mellemliggende halve år er lysten til at tage til kulturarrangementer steget markant. Mens 40 procent dengang svarede, at de ville tage til samme antal festivaler, musical-/teaterforestillinger og sportsbegivenheder som før udbruddet af Covid-19, er det tilsvarende tal nu over 60 procent. Og hvor 20 procent af de adspurgte i september svarede, at de ville gå til flere koncerter, er tallet i dag steget til 30 procent. Færre end hver tiende vil deltage i færre arrangementer end før coronakrisen.

 

Tillid til branchens tiltag

Ifølge undersøgelsen, der er foretaget blandt Billetlugens brugere og således tæller personer med et stort kendskab til kulturverdenen, vil udrulningen af vaccine skabe allerstørst tryghed. Lige nu føler flest brugere sig trygge, hvis der er personale til at sikre, at retningslinjerne overholdes. Afstand og fraværet af køer er det næstmest tryghedsskabende element, mens brugen af mundbind er den mindst tryghedsskabende foranstaltning.

”Kulturforbrugerne har en klar opfattelse af, at det er sikkert at deltage i kulturbegivenheder, og vi kan se, at arrangørernes særlige tiltag er med til at skabe øget tryghed. Sikkerhedspersonale og en sikker håndtering af afstand i køer og mellem siddepladser skaber mere tryghed, og vores vurdering er, at det ikke er en falsk tryghed. Det er sikkert at deltage i kulturarrangementer, og det er vores erfaring, at arrangørerne, som vi har dialog med, er meget bevidste om deres ansvar,” siger CEO for Eventim Scandinavia, Jens B. Arnesen.

Undersøgelsen er udarbejdet i januar/februar 2021 i et samarbejde mellem Billetlugen og CXO/Thulstrup Research blandt 1.774 brugere af Billetlugen.

Relateret indhold:

Tivoli skaber tryghed for publikum med timeslot

Nye Covid-19 løsning til live events

 

Kontakt Billetlugen hvis du vil høre mere om analysen og Covid-19 løsninger

Kontakt os