Deltag i ny forbrugerundersøgelse om danskernes kulturliv under COVID-19

Udgivet

Danskerne er klar til at komme tilbage til kulturlivet, så længe vi følger retningslinjerne

COVID-19 har haft stor effekt på dagligdagen, erhvervslivet og ikke mindst kulturlivet. I Danmark har restriktionerne både medført aflysninger og udskydelser, men også ændringer med hensyn til hvordan kulturarrangementer har været afholdt.

I efteråret 2020 gennemførte vi første fase af vores undersøgelse om, hvordan det har påvirket de danske kulturgæsters adfærd og syn på at gå til live arrangementer under Covid-19. Herunder kan du læse om resultaterne.

Nu gennemfører vi anden fase af undersøgelsen, som du er velkommen til at deltage i her

Metoden og resultater fra første undersøgelse

Spørgeskemaerne blev sendt til billetkøbere hos Billetlugen (dvs. analysen er ikke repræsentativ for hele befolkningen). I alt deltog 2.269 personer i undersøgelsen.

67% af danskerne fulgte myndighedernes retningslinjer ved kulturarrangementer

Vi har spurgt de forbrugere, der har været til event om en række udsagn, der beskriver deres adfærd og holdninger til COVID-19 situationen.

67% har enten trygt fulgt myndighedernes anbefalinger, eller har ikke været bekymrede og levet, som de plejer.

32 % har taget ekstra forholdsregler ud over myndighedernes anbefalinger.​

90% har været trygge ved at deltage i kulturarrangementer under COVID-19

Vi spurgte kulturgæsternes mht. deres deltagelse de sidste par måneder, og 69% svarede, at de har deltaget i kulturarrangementer inden for de seneste 3 måneder.

Tæt på 90% følte sig meget trygge eller forholdsvis trygge ved at deltage.

Mere end 66% ønsker at gå til kulturarrangementer under Covid-19

På spørgsmålet om man ville overveje at deltage i et kulturarrangement, hvis sundhedsmyndighedernes anvisninger blev overholdt, fordelte svarene sig således:

66,6% Svarede JA
27,7 svarede NEJ
5,8 % svarede VED IKKE

Forbrugerne blev også spurgt om, hvor mange deltagere der maksimalt må være til kulturelt arrangement, for at de har lyst til at deltage.​ 30 % svarede maksimalt 500 personer. Og 19% havde ingen øvre grænse.

De danske kulturgæster ønsker tydlig information og at undgå lange køer

2021 bliver også et år med meget usikkerhed. Vaccinen giver os håb om, at vi snart igen kan samles i større grupper, men COVID-19 tiltag og afstandsløsninger vil formentlig være altafgørende for, at arrangører kan skabe tryghed for billetkøberen, så de kan deltage i arrangementer under genåbningen af Danmark.

Derfor spurgte vi, hvilke tiltag der skal til for at få kulturgæsterne til at føle sig tygge til at deltage i et arrangement under COVID-19.​

Udover svarene herunder tog mange sig tid til at skrive kommentarer. Af disse ses, at mange ønsker, at arrangørerne kommunikerer tydeligt om forholdsregler både før og under event.

De 3 vigtigste tiltag som de danske kulturgæster ønsker er:

–          82%: At undgå lange køer

–          81%: Tilgængelig håndsprit

–          42%: At arrangementet afholdes udendørs

Læs om Billetlugens digitale COVID-19 løsninger her

Der er stor tillid til kulturbranchen i Danmark

Kulturbranchen har været ekstremt hårdt ramt af COVID-19, og en lang række events er blevet aflyst eller flyttet. Vi spurgte derfor om forbrugernes overordnede tillid til branchen. Som det fremgår herunder har mere end 80% tillid til kulturbranchen.

Danskerne er klar til at komme tilbage til kulturlivet, så længe retningslinjerne bliver fulgt

Selvom den aktuelle situation stadig er stærkt præget af de nuværende restriktioner for kulturlivet, er det en klar konklusion fra denne undersøgelse, at danskerne har stor lyst til at komme tilbage til kulturlivet – også under Covid-19.

Overordnet føler 2/3 af de danske kulturgæster sig trygge ved at gå til live events, så længe myndighedernes retningslinjer overholdes. Hele 90% af de danskere, som har deltaget i kulturarrangementer under Covid-19, har følt sig trygge.

Det er dog helt afgørende for trygheden, at spillesteder og arrangører informerer grundigt om sikkerhedsforanstaltningerne under afviklingen af arrangementer, og at der ikke opstår lange køer eller stor tæthed mellem gæsterne.

 

[fusion_button link=”https://billetlugen.facticom.com/s/bhq” text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment_medium=”” alignment_small=”” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” border_radius=”” border_color=”” border_hover_color=”” size=”” stretch=”default” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]Deltag i den nye undersøgelse her (februar 2021)[/fusion_button]