Danskernes lyst til at gå ud til koncerter og festivaler er stigende

Udgivet

En ny undersøgelse foretaget af Billetlugen i samarbejde med Dansk Live viser, at billetkøberne forventer at deltage i flere koncerter og festivaler i 2023 sammenlignet med 2022. Dog viser undersøgelsen også, at den økonomiske situation fortsat udgør en udfordring for kulturforbruget.

De seneste år med COVID-19, krig i Ukraine og økonomisk krise har påvirket og sandsynligvis afholdt koncertgængere fra at forbruge livemusik i samme omfang som tidligere. Billetlugen har i samarbejde med Dansk Live lavet en undersøgelse, der tager temperaturen på kultur- og koncertgængeres kulturelle forbrug. Her ser man fremskridt, og at publikum forventer at gå mere til koncert i 2023 end året før. Undersøgelsen er foretaget blandt Billetlugens brugere, og den er derfor ikke repræsentativ for hele den danske befolkning.


Esben Marcher, direktør i Dansk Live siger:

Det tegner godt for musiklivet, at publikum forventer at gå endnu mere til koncerter og på festival i år. Det er tiltrængt i en tid med efterslæb fra corona. I starten af året så vi at den økonomiske situation med krig og inflation påvirkede billetsalget flere steder. Derfor er det godt nyt, at publikum faktisk viser stort engagement, og at de holder sig orienterede og bliver inspirerede om, hvad der sker af spændende nyt hos kulturarrangørerne”, siger han. 


Om samarbejdet siger Jens B. Arnesen, adm. direktør i Billetlugen:
”Som en del af vores samarbejde med Dansk Live og deres medlemmer ønsker vi at opbygge fælles forståelse for og dele viden om danskernes interesse for live musik, og hvilke faktorer der er med til at skabe den gode oplevelse for publikum. Derfor har vi netop gennemført en ny analyse sammen med Dansk Live, som peger på en række interessante tendenser og giver indsigter om, hvordan danskerne finder inspiration til deres musikoplevelser.”


Læs mere om undersøgelsens hovedkonklusioner herunder og tryk på linket nederst, hvis du vil læse hele rapporten.

Forventning om øget koncertdeltagelse i 2023 

Blandt de adspurgte koncertgængere svarer 42%, at de ønsker at tage mere til koncert i 2023 end i 2022. For festivalgængere er tallet 20%. Kun 7% af de adspurgte festivalgængere siger, at de forventer at tage færre gange på festival i 2023, mens kun 4% af koncertgængerne forventer at gå til færre koncerter. Desuden angiver 41% af de adspurgte på tværs af arrangementstype herunder festivaler, koncerter, teater mv., at det især er de stigende priser grundet inflation og energikrise, der holder dem hjemme.  


Stort engagement blandt koncertgæster 

Udover en generel forventning om et større kulturforbrug i 2023, er en anden publikumstendens tydelig i undersøgelsen, og her skiller især koncertgæsterne på landets spillesteder sig ud blandt de adspurgte kulturforbrugere. 25% svarer, at de har været til koncert over seks gange i 2022, og 35% svarer, at de har været til koncert 3-5 gange. Disse tal overstiger frekvensen af besøg på andre kulturinstitutioner som museer, teatre eller foredrag og messer. Undersøgelsen viser også, at koncertgæsterne især vægter god lyd og godt udsyn, når de er til koncert eller på festival, mens udbuddet af artister, koncertgæsterne ikke kender, er mindre vigtigt for de adspurgte.


Sociale medier og nyhedsbreve spiller en fortsat stor rolle 

Det er fortsat på spillestedernes og festivalernes egne kommunikationskanaler, at publikum primært finder inspiration til, hvilke koncerter de gerne vil købe billet til. 46% af de adspurgte koncert- og festivalgæster svarer, at arrangørens sociale medier, nyhedsbreve mv. har stor betydning for deres køb af billet. Desuden svarer 21% af de adspurgte på tværs af arrangementstype, at de finder inspiration til nye arrangementer på arrangørens sociale medier, mens kun 13% finder inspiration på artistens egne sociale medier.  Anbefalinger fra venner spiller også en væsentlig rolle i at inspirere til kulturtilbud, hvor 20% svarer, at de får inspiration fra vennerne.  

 

Læs hele rapporten her

 

Vi har samlet flere oplysninger ind på tværs af forskellige genrer, herunder musicals og museumsbesøg mm. Hvis du er interesseret i flere resultater, er du velkommen til at kontakte os på [email protected].  
 
Hvis du gerne vil benytte os til fremtidige forbrugerundersøgelser blandt dine billetkøbere eller i et bredere segment, er du velkommen til at kontakte vores marketingafdeling på [email protected]